Castell de Quermançó

Municipi: Vilajuïga
Comarca: Alt Empordà
Tipus de patrimoni: Castell Medieval
Categoria: bcin
El castell fou possessió dels comtes d’Empúries i apareix per primer cop documentat l’any 1078 com a castellum Chermanço. Ha tingut una intensa història d’actes de guerra que l’ha portat, en diverses ocasions, a la destrucció: des de les revoltes del s.XII dels Comtes d’Empúries contra el poder de Barcelona, els enfrontaments amb el Bisbe de Girona, els Comptes de Besalú i del Rosselló, les guerres amb els francesos el s.XIII i la Guerra Civil Catalana del s.XV. El 1808 els francesos en reconstruïren algunes parts. La seva situació, dalt d’un puig encinglerat, inaccessible pels costats de ponent i de migdia, i amb accentuats pendents als altres vessants, i el seu complex sistema defensiu de murs que inclou dues torres albarranes, el convertiren en un eficaç instrument militar per a la Casa d’Empúries. Per altra banda, i atesa la seva agitada història, a les ruïnes actuals hi podem observar restes de diferents èpoques. [Catalunya Romànica, vol. IX, L'Empordà II. Enciclopèdia Catalana]
La Missa de Carlemany
[...]
Els dotze pars de França travessen monts i plans,
Roland va en rereguarda, l'arquebisbe al davant.
En recamada sella, damunt d'un negre i blanc
corser de trenta llunes, fa via Carlemany.
A Quermançó s'aturen, castell de roquissar,
que lliga un feix de torres com un calze daurat
de calç i pedra viva, fet per mà d'alemanys.
De Mont Perdut diria's que és el pany i la clau,
Klingsor qui va habitar-lo -sense amor dels humans
amb purpurals albíssims, bolcava el veire sant.
Les portes són de roure: ningú no ha pogut mai
-Klingsor vivent- clavar-hi ni sisquera l'esguard.
Neta lluu, fora el cuiro, l'espasa de Roland,
fabrida per arcàngels amb or de mil quirats.
[...]
Al primer cop, la porta no es mou ni un bri d'estam:
al segon cop de ferro, es llesca com el pa:
grinyolen les xarneres; de tercer cop, no en cal.
La llinda dóna al pati, i al pati set portals:
cada un és clos amb reixa, cadena i forrellat.
Dom Roland s'enamora del portaló més baix,
torna a tirar l'espasa de l'estoig ric d'esmalts:
al primer cop, la porta no es mou ni un bri d'estam:
al segon cop de ferro, es llesca com el pa;
grinyolen les xarneres, de tercer cop, no en cal.
El pas sembla la gola negra d'un lleopard,
camí d'ocultes mines, esplai del rat penat.
Derroca murs i portes que li barren el pas
i al dia terç albira resplendors de cel blau.
Dins la torre més alta clareja el Sant Grial
-copó amb reflexos d'iris i arestes de cristall-,
on de la punta fina d'una llança d'aram
(com de l'estalactita d'un fetiller coval)
es vessen, una a una, gotes vives de sang.
FAGES DE CLIMENT, Carles (2003). "La missa de Carlemany (XXXVIII). Somni de Cap de Creus." Barcelona: Quaderns Crema, p. 226.
Autors: Carles FAGES DE CLIMENT
Àmbits: Àmbit 2: El pes de la història
Castell de Quermançó de Vilajuïga. Torre del nord-est. Vilajuïga (Alt Empordà). Autor: Joan, Segur. AthenaPlus, Ajuntament de Girona.
Vista general del castell i entorn i vista de detall de les restes de la base d'una torre circular. Vilajuïga (Alt Empordà 1979). Autor: Pere Català i Roca. AtheneaPlus, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura.
All for Joomla All for Webmasters

Sol·licitem el seu permís per obtenir dades estadístiques de la seva navegació en aquesta web, en compliment del Reial decret-llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. Més informació